Avui us porto la primera ressenya multillengua. Això mateix que esteu llegint, podeu gaudir-ho en castellà si així ho preferiu.
En aquesta ocasió us porto un joc familiar, publicat per Devir, anomenat Fantasma Blitz Quin ensurt!. Es tracta del quart joc de la col·lecció de Fantasma Blitz de Jacques Zeimet, il·lustrat per Grabriela Silveira. És un joc per a 2 a 8 jugadors, a partir de 8 anyets. Es pot jugar en uns 15 minuts, depenent de la velocitat dels participants.
DE QUÈ VA?
Ens trobem amb en Balduí de nou, el fantasma més famós dels jocs de taula. Com sempre, ha estat fent servir la seva càmera màgica que a vegades canvia el color dels objectes que fotografia. A més, en aquesta ocasió ha trobat un barret màgic, amb la capacitat de poder amagar qualquevol dels altres objectes.
Així doncs, ens trobem davant un joc d’observació i rapidessa, en el cual la velocitat ho serà tot, sempre i quan no ens equivoquem, molt sovint per culpa d’un nou objecte turc.
QUÈ CONTÉ A LA CAPSA?
La preciosa capsa de llautó amb forma de fantasma, amb un fez vermell, conté el següent:
- Un barret vermell, representat per un cubilet.
- 4 objectes de fusta: el fantasma blanc, l’ampolla verda, el barril blau i el ratolí gris.
- 60 cartes.
Per a completar els components, trobem un manual multi-idioma. Tot i això, cal remarcar que el joc no depèn de cap llengua ja que no conté una sola paraula en cap dels components.
COM ES JUGA?
El joc té una seqüència de joc molt senzilla que no pretén aclaparar a ningú:
- Una carta serà revelada i tots haurem de trobar la solució per a aquesta.
- El guanyador es quedarà amb la carta mostrada a mode de trofeu.
- Qualsevol que hagi errat a l’agafar o dir un objecte haurà de pagar una carta al guanyador que hagi guanyat en rondes anteriors com a penalització.
Així, el joc està conformat per una seqüència de cartes revelades, segons de tensió i un ràpid desenllaç. Com podeu veure, no hi haurà descans durant el transcurs del joc, per la qual cosa la tensió serà mantinguda durant els 15 minuts de partida, sense marge per distreure’ns.
Però… què hem d’agafar? Doncs aquí recau la gràcia del joc. A molts ens sonarà d’altres entregues de Fantasma Blitz, una mecànica comú a tots ells: haurem d’agafar allò que aparegui a la carta i coincideixi en forma i color o, en el seu defecte, la que no hi aparegui ni en forma ni en color. Aquesta premisa es manté en aquesta entrega, amb l’afegit del fez vermell que vesteix el nostre estimat fantasma.
Però és millor mostrar uns exemples, oi?
Aquí trobem l’exemple més senzill de tots: si hi ha un objecte dels cinc, amb el seu color corresponent, haurem d’agafar-lo, a excepció del fez que ja comentarem més endavant.
D’aquesta manera, veiem que a la carta hi ha un ratolí que coincideix amb el color de la seva figura sobre la taula. No ho pensis més, agafa’l!
En aquest cas, no hi ha cap objecte representat que coincideixi en forma i color.
Hi ha una ampolla, pero no és verda. Hi ha un barril, però no és blau. Hi ha quelcom gris, però no és el ratolí. Hi ha quelcom vermell, però no és el fez. Què ens falta? Efectivament, el FANTASMA! Com veieu, no hi ha ni un fantasma ni res blanc dibuixat a la carta.
I com funciona el fez? Aquest barret vermell ha vingut per a molestar-nos en les partides. És l’encarregat de jugar-te males passades i fer que, tot i que sàpigues què has de fer, t’equivoquis si no estàs atent. En definitiva, és l’element que afegeix l’originalitat d’aquesta entrega.
Seguint les regles que hem tingut en compte fins ara, en aquesta carta no hi ha res gris ni està dibuixat el ratolí, cert?. Doncs anem a buscar-lo…A l’estar tapat sota el fez, en lloc d’agafar-lo, haurem d’agafar en silenci al barret que amaga al ratolí. Hem guanyat! Ara haurem de col·locar el barret sobre un objecte diferent al que acabem d’ensenyar, per donar-li varietat al tema.
Ara ve el cas que tots estàvem esperant…
Aquesta carta té de tot excepte el color vermell i el barret. Si no us expliqués res, apostaria a que molt anirieu corrents a agafar el fez a la velocitat de la llum…i perdrieu la ronda!
En aquest cas, i com que ja sabem que agafar el barret és per ensenyar l’objecte que oculta, el que hem de fer és anomenar el que hi ha al seu interior: l’ampolla.
És liós, sí. És tan divertidament confús que us farà somriure cada cop que us equivoqueu.
Així, anirem jugant fins a consumir tota la pila de cartes. Després d’això, passarem a comptar quantes cartes ha guanyat cada participant. Qui n’hagi aconseguit el major número, serà el guanyador. Recordem que, si ens hem equivocat en alguna ronda, haurem de cedir una de les nostres cartes al guanyador. Compte amb no pensar en els nostres actes!
COM QUEDA SOBRE LA TAULA?
No és un joc que requereixi massa espai. Una taula petita on tots els jugadors puguin asseure’s equidistants als objectes de fusta serà suficient per a posar-nos a jugar.
Els objectes poden distribuir-se per tota la taula de manera que, a més espai, major distància entre ells. D’aquesta manera, tots els jugadors tindràn objectes més propers que altres.
Val la pena destacar que si estem colze amb colze hi haurà més d’un frec a l’hora d’agafar objectes, però les partides més intenses sempre són divertides.
QUÈ EM SEMBLA?
El joc ofereix unes regles sencilles per a posar-nos a jugar en menys de deu minuts. Dit sigui, de passada, l’afegit del barret donarà lloc a més d’un dubte. Obviament, la confusió generada pel fez n’és intencionada, i crec que és la perla d’aquesta entrega, raó per la cual la recomano per sobre d’anteriors.
Es tracta d’un joc d’habilitat, hauràs de ser ràpid. Com en altres jocs de l’estil (Jungle Speed, Gobb’it, etc), no només hem de ser ràpids, sino que abans d’això haurem d’associar el que la carta ens està demanant. Em refereixo a que a vegades serà més important saber inhibir aquestes ganes irracionals d’agafar cualsevol objecte, ja que els errors es paguen cars.
Un dels aspectes més positius d’aquest joc és que al reglament el recomanen a partir de 8 anys. Sí, crec que un nen de 8 o 10 anys pots jugar a aques joc i divertir-se tant com cualsevol altre, però l’afirmació té trampa. És un joc que gaudirà qualsevol tipus de públic, sempre que la barreja d’edats dels jugadors no sigui molt determinant. I es que si convido a les meves cosines a una partida, preferiré veure-les jugar, prenent-se un temps per resoldre cada carta, que posar-m’hi a jugar i guanyar de forma descarada, ho enteneu? No totes les edats, ni públics, juguen a un mateix ritme. Es per això que, tot i que ens serveixi per un ventall d’edats, no seria la meva primera tria per a jugar a la sobretaula d’un dinar familiar, on un joc que no es basi en reflexes i velocitat pot fer gaudir tant a l’àvia com a la canalla.
Sí, el joc té una corba d’aprenentatge, però aquesta es limita a entendre bé la mecànica del fez i interioritzar l’associació forma-color de cadascun dels objectes. Superada aquesta petita fase, començarem a notar que hi ha gent molt bona i gent que, com jo, no és tan ràpid com hauria de ser. D’aquesta manera, i depenent en part del grup de jugadors amb els que quedem, hi haurà més fans o detractors d’aquest joc, així com pasa amb tots els jocs basats en ser ràpid. No fa falta dir que aquesta crítica no només serveix pel Fantasma Blitz, sino per a tots els jocs de la mateixa categoria.
Però si parlem d’aquesta categoria de jocs, crec que Fantasma Blitz Quin ensurt! pot tenir un espai a qualsevol prestatgeria. Crec que, al costat d’un Jungle Speed, la mecànica del barret que va canviant de lloc durant la partida i que és l’excepció d’haver d’agafar el que ens mostri la carta, dóna frescor al joc.
Hi ha molts jocs de trobar diferències o veure un patró de forma ràpida, i aquest també pertany a aquest conjunt. A diferència del primer Fantasma, en aquesta entrega, l’afegit que comento més amunt crec que el dota d’un punt diferencial davant altres jocs i fa que, tot i tenir jocs similars a la ludoteca, pugui conviure feliçment i tenir moltes oportunitats de sortir a taula.
PUNTS POSITIUS
- Joc ràpid: realment es juga en 15 minuts un cop superada la dificultat de veure els objectes i aprendre les formes i colors.
- Components atractius: és un joc amb una presentació impecable. Ve en una llauna metàl·lica i conté unes figures de fusta amb un acabat excel·lent. Tot això pel preu de venta al que el podem trobar, està molt per sobre del que altres jocs ens ofereixen en el mateix rang de preus.
- Exercita la velocitat d’associació: haurem de ser ràpids buscant la sol·lució. A més, no ens servirà amb reconèixer què demana la carta, sino que haurem de pensar en quina acció ens demana realitzar. D’aquesta manera, no només haurem d’agafar els objectes a corre-cuita, sino que haurem de fer servir el nostre lòbul frontal per inhibir les ganes d’agafar el fez cada cop que una carta ens ho indiqui.
PUNTS NEGATIUS
- Molt depenent de la rapidessa: hi ha gent que té un do i serà imbatible en el joc, us agradi o no. Tot i que tots podem millorar amb unes quantes partides, és un joc d’habilitat, n’esteu avisats.
- Poca variabilitat: com tota la colecció de Fantasma Blitz, el joc es basa en la mecànica d'”agafa el que hi surti o falti, ràpid!”. No aporta grans malabars al reglament, així que pot ser que si ja compteu amb diversos jocs de la col·lecció no us aporti cap gran novetat. Cal dir que, en la meva opinió, la serie ha sabut renovar-se i, si hagués de quedar-me amb una entrega, aquesta seria de les més recomanables.
Aquest joc ha estat cedit per Devir Iberia per a poder redactar la resenya i prendre les fotografies. Gràcies pel detall.
*rapidessa>rapidesa o millor Rapiditat
Se’m va colar una lletra, cert.
Gràcies d’avantmà.
Espero que gaudeixis del contingut.
Sergi
*avantmà>per endavant, a la bestreta/de bestreta, a l’avançada